Heb je altijd al willen weten hoe je het beste een content strategie ontwikkelt zodat je hoger in Google gaat ranken?
Dan is deze blogpost zeker iets voor jou!
In dit artikel leg ik uit hoe je een goede zoekmachine geoptimaliseerde content strategie opzet.
Voordat je begint met je onderzoek is het van belang om de domain authority van jouw website te bepalen.
Zo bepaal jouw Domain Authority (DA)
Dit kun je doen op de website van moz.com. Maak een account aan en ga naar de volgende url:
https://moz.com/researchtools/ose/links
Vul hier jouw website url in. Het is belangrijk dat je de exacte url gebruikt. Dit kan met www of zonder www zijn.
Zodra je jouw website hebt ingevuld krijg je verschillende scores te zien.
In dit geval heeft mijn nieuwe website www.www.internetviking.nl een domain authority score van 3 uit 100. Begin je een nieuwe website dan start je altijd met een score van 0. Tenzij je een domein hebt overgenomen dat al geïndexeerd was. Indien dit het geval is zorg er dan voor dat het een gezond linkprofiel heeft en dat jouw website ongeveer in dezelfde niche is als de vorige eigenaar van het domein. Dit kan je SEO sandbox wat verkorten maar dit hoeft niet ALTIJD het geval te zijn.
PS: www.internetviking.nl ben ik zojuist begonnen dus vandaar dat mijn DA nog extreem laag is.
Hoe je een oude domein vind die geschikt is voor jouw niche website behandel ik in een ander artikel.
Wil je een hogere DA?
Let op, de domein autoriteit omhoog brengen kost tijd, heel veel tijd en heet te maken met verschillende variables, een van de belangrijkste is een goed link profiel. Later leg ik je meer uit wat een linkprofiel is en hoe je deze op een juiste manier kunt opbouwen.
Nu je jouw score bepaald hebt kun je dit meenemen voor de content strategie.
Laten we bij het begin beginnen. Een website ranken in Google SERP (search engine results page) is eigenlijk niet zo moeilijk. Het enige waar je voor moet zorgen is dat je een zoekwoord najaagt waarin je relatief gemakkelijk in de SERPs kunt komen. Probeer je bijvoorbeeld voor een zoekwoord zoals afvallen te ranken dan kan ik je alvast verklappen dat je dit niet gaat lukken.
Niet op korte termijn in ieder geval.
Laten we het afvallen zoekwoord als voorbeeld gebruiken zodat je weet wat een lastig zoekwoord is. Vervolgens behandelen we een aantal voorbeelden van zoekwoorden waar je wat gemakkelijker op kunt ranken.
Laten we het zoekwoord “afvallen” eens in KWFinder invullen.
Zoals je ziet is de moeilijkheidsgraad van dit zoekwoord enorm hoog.
Namelijk een score van 45! Dat is heel erg hoog. Maar laten we, voor de volledigheid van deze tutorial, even verder kijken naar wat de Search Engine Results Page (SERP) te zeggen heeft.
Deze score wordt berekend door verschillende factoren, echter kijken we vooral naar Domain Authority (DA) score.
Zoals je ziet heeft het voedingscentrum.nl een DA van 70. Die gaan we dus nooit verslaan! Vervolgens zien we een aantal websites die een DA van 30+ hebben. Dat gaat voor ons op dit moment ook zeer lastig worden.
Wat opvalt is dat happyhealthy.nl een DA van 17 heeft en op dit zoekwoord rankt. En niet eens op een artikel maar het een categorie pagina van happyhealthy rankt hierop.
Als ik naar deze pagina ga zie ik dat hij 5 pagina’s met ieder 10 artikelen heeft geschreven. Dat zijn dus 50 artikelen! Dit gaan wij met onze nieuwe website niet zomaar overtreffen. Ranken op het zoekwoord afvallen is voor ons dus (nog) niet weggelegd.
Maar waar kunnen we dan wel op ranken als we in de afvallen niche zitten?
Nou, het antwoord is eigenlijk best simpel.
Long Tail Zoekwoorden
Long tail keywords oftewel long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die bestaan uit meerdere woorden. Als ik bijvoorbeeld het zoekwoord afvallen invul en in plaats van suggesties het tabje auto complete aanvink krijg ik een lijst met zoekwoorden die google automatisch aanvult als je afvallen intypt.
Zie onderstaande afbeelding:
Zoals je ziet zijn er flink wat zoekwoorden bijgekomen. Ik heb ze vervolgens op zoekvolume geordend.Nu zien we dus de zoekwoorden met het meeste volume bovenaan.
Als ik vervolgens op “afvallen lukt niet” klik dan berekent KWFinder de score van dit zoekwoord. We zien nu dat dit zoekwoord een score van 26 heeft. Dat is al beduidend lager dan 45!
Dit zou weleens een zoekwoord kunnen zijn die we kunnen targetten en relatief snel op kunnen ranken.
Als ik nu naar de SERP pagina kijk zie ik het volgende:
De gemiddelde DA van deze pagina ligt al een stuk lager dan die voor het zoekwoord afvallen. Dit zou een potentieel zoekwoord kunnen zijn die we kunnen najagen.
Voorbeeld content strategie
Ik gebruik zelf altijd een Excel sheet om de zoekwoorden die ik wil targetten onder elkaar te zetten. Hiervoor maak ik een paar kolommen aan. Zoals je in onderstaande afbeelding kunt zien.
Uitleg:
- Next topics: hier plaats in een nummer, ik start met 1 en tel dit op. Dit geeft aan welk artikel ik het eerste ga doen, welke erna komt etc.etc. Het is eigenlijk de volgorde waarin ik de strategie ga uitvoeren.
- Silo: is eigenlijk de categorie waarin het artikel geplaatst wordt. Dit kan bijvoorbeeld afvallen zijn met de daarin een aantal artikelen zoals afvallen na zwangerschap, afvallen shakes, afvallen buikvet, afvallen dieet, afvallen hardlopen etc. etc.
- Url: dit is het zoekwoord dat target, dit neem ik 1 op 1 over als url
- Title: de titel van het artikel. Door een langere titel te gebruiken rank je ook makkelijker op variaties van het zoekwoord.
- Search vol: dat is het zoekvolume van het zoekwoord.
- Difficulty: KWFinder difficulty. Op deze manier kan ik gemakkelijk zien welke zoekwoorden ik het eerste moet targetten.
Zoals je ziet is het eigenlijk niet zo heel moeilijk om een goede content strategie te maken. Uiteraard zijn de scores van KWFinder niet 100% accuraat en kan het voorkomen dat je eerder rankt op een zoekwoord wat volgens KWFinder een hogere difficulty score heeft dan een zoekwoord met een lagere difficulty score.
Over het algemeen zijn forums en websites zoals Amazon en marktplaats relatief makkelijk te verslaan in de SERPs. Ondanks dat deze een hoge DA hebben.
Vind je dus een forum in de SERP terug dan is dat een zeer goed teken en kun je relatief makkelijk ranken op dit zoekwoord.
Meerdere methodes voor een content strategie
Ik heb je nu laten zien hoe je onderzoek kunt doen door middel van KWFinder. Echter zijn er nog vele andere platformen waarmee je aan de slag kunt om onderzoek te doen.
Een van mijn favorieten is SEMrush.com. Met deze tool kun je namelijk de domeinnaam van de concurrent bespieden zodat je precies weet waarop zij ranken zodat ook jij op deze termen kunt ranken.
Er zijn 2 verschillende strategieën om dit aan te pakken. Je kunt namelijk een concurrent analyseren die als autoriteit in een niche wordt gezien. Echter word het dan heel lastig om deze te verslaan. Je moet dan van goede huizen komen en enorm goede content publiceren.
Wat we ook kunnen doen is een concurrent met een lage DA analyseren. Als zij namelijk kunnen ranken op een bepaald zoekwoord dan zouden wij dit in theorie ook moeten kunnen. We moeten er dan wel voor zorgen dat we hem kunnen verslaan qua content.
Hier zien we dat volopgezond.nl erg hoog rankt terwijl de DA en Rank behoorlijk laag zijn. Namelijk een Da van 16 en een algemene score van 4. Zelfs een Page authority van 0 zie ik.
Laten we volopgezond.nl in SEMrush invullen om erachter te komen voor welke zoekwoorden zij nog meer ranken. Hopelijk heeft SEMrush wat leuks voor ons.
We voeren volopgezond.nl in op de zoekbalk.
Vervolgens klikken we op Organic Research en klikken we op posities.
We krijgen nu een lijst te zien van zoekwoorden waar zij op ranken.
Zoals je ziet halen zij het meeste verkeer binnen door de volgende zoekwoorden:
- Gemberthee
- 5 kilo afvallen in 2 weken
- Crash dieet
- Etc.. etc..
Vervolgens kunnen we deze zoekwoorden weer in KWFinder stoppen om te zien wat de difficulty score is zodat wij deze zoekwoorden misschien ook wel kunnen opnemen.
Uitwerking
De uitwerking van een volledige content strategie zou ongeveer een dagje (8 uur) in beslag moeten nemen. Het doel is om 50 artikel ideeën klaar te zetten. Vervolgens dien je aan de slag te gaan met de briefings en of het schrijven van deze artikelen.
Hoe je het beste briefings kunt opstellen en hoe je de onpage SEO van de pagina het beste kunt inrichten behandel ik in een ander artikel.
Ik hoop dat alles duidelijk is. Mocht je nog vragen hebben over de uitwerking van een dergelijke content strategie laat het mij weten en ik probeer je vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. Je kunt je vraag stellen in de sommend sectie hieronder.