KWfinder review + mijn strategie

Ik ben altijd op zoek naar nieuwe keyword research tools. Ongeveer een jaar geleden kwam ik kwfinder.com tegen. En ik gebruik KWfinder bijna dagelijks.

Vandaar dat ik het wel de moeite waard vond om een review over deze tool te schrijven.

In deze review beschrijf ik hoe KWfinder werkt en wat mijn strategieën zijn voor het opzetten van een content strategie door middel van KWfinder.

Daarnaast vergelijk ik de tool met enkele andere keyword research tools die ik naast KWfinder ook gebruik.

Lees dus vooral verder!

Hoe werkt KWfinder?

Het gebruik van KWfinder is echt kinderspel, je vult een zogenaamde “seed keyword” in. Het zaadje van je research. Heb je bijvoorbeeld een website over Volleybal dan kun je “Volleybal” als seed keyword gebruiken. Misschien een slechte vertaling, maar seed keyword kun je eigenlijk zien als zaadje van jouw niche.

Laten we de proef op de som nemen en “Volleybal” invoeren in kwfinder.com.

Aangezien onze niche website een Nederlandse website is kiezen we het land: Nederland en de Nederlandse taal, Dutch in dit geval. We zoeken nu op “Suggestions”. Vervolgens klik je op Find Keywords.

Ik krijg nu een lijst van 415 keywords te zien, dit zijn alle keywords die gerelateerd zijn aan volleybal.

Trend: Dit is een grafiekje wat laat zien in welke periode het meest gezocht wordt. De staafjes staan namelijk gelijk aan de maanden januari t/m december. Hierdoor kun je dus zien of een keyword seizoensgebonden is. Vul maar eens Barbecue in, je zult zien dat in augustus het piek moment is voor barbecues.

barbecue

Search: Het aantal zoekopdrachten per maand, Volleybal is best populair, het wordt namelijk 14.000 keer per maand gezocht in google. Het keyword is niet echt seizoensgebonden, maar in december piekt het toch een beetje.

CPC: Cost per Click, dit is het gemiddelde bedrag wat een adverteerde betaald voor een click voor dit zoekwoord. Uit ervaring kan ik zeggen dat deze waarde erg verschillend is per adverteerder. Ik zou hier niet zoveel waarde aan hechten.

PPC: Op een schaal van 0 tot 100 wordt hier de competitie voor adverteerders weergegeven. Hoe hoger dit getal hoe meer concurrentie voor dit keyword. Ook deze waarde neem ik niet mee in mijn analyses.

DIFF: Nu wordt het interessant, DIFF staat namelijk voor Difficulty, dit geeft weer hoe lastig het is om te ranken voor een bepaald keyword.

Difficulty, wordt aan de hand van verschillende maatstaven bepaald. Later in dit artikel komen we hierop terug. Zie onderstaande afbeelding.

Als we een website willen maken voor Volleybal kunnen we focussen op het keyword Volleybal. Echter is het enorm lastig om op dit keyword te ranken want dit keyword heeft een score van 47! Dat is erg hoog, ik kan je vertellen dat het ranken op deze zoekterm een flinke klus zal worden.

Daarom focussen we niet op het keyword: “Volleybal” maar gaan we aan de slag met long tail keywords. Mocht je niet bekent zijn met deze term dan wil ik het graag even aan je uitleggen.

Een long tail keyword is een zoekterm dat bestaat uit meerdere woorden, soms kan dit wel een hele zin zijn. Je zal zien dat deze langere zoektermen een lagere difficulty score hebben. Hierdoor is het voor ons makkelijker om hierop te ranken.

Elk voordeel heeft z’n nadeel, je zult zien dat langere zoektermen minder zoekopdrachten per maand hebben. Mocht je op zo’n keyword gaan ranken dan haal je wel wat verkeer binnen maar lang niet zoveel als het seed keyword.

Een van de strategieën die ik gebruik is ervoor te zorgen dat je artikelen schrijft, of laat schrijven op long tail keywords. Mocht je wat verkeer (bezoekers) via google naar binnen trekken kun je je langzaam op de high volume keywords gaan richten. Wil je hier meer over weten? Kijk dan ook eens naar mijn content strategie artikel.

 

Autocomplete

De autocomplete functie van google kan een handige tool zijn om erachter te komen welke vragen jouw doelgroep heeft over een bepaald onderwerp in jou niche. Als je namelijk wat in google typt wordt dit automatisch aangevuld.

De autocomplete functie kan zeer nuttige informatie bevatten, waar jij als website beheerder niet eens aan gedacht hebt. Binnen KWfinder kun je deze functionaliteit benutten door naar autocomplete over te schakelen.

Druk vervolgens op de groene zoekknop. KWFinder gaat nu aan de slag om de Google search API uit te lezen.

We krijgen een overzicht van alle keywords die via de autocomplete worden ingevuld. Sorteer op zoekopdrachten per maand. We zien nu dat volleybal kniebeschermers kind 30 keer per maand gezocht wordt. Nu vraag je je af moet ik hier achteraan gaan?

Het antwoord is JA. Stel je schrijf een artikel over volleybal kniebeschermers voor kinderen dan ga je ook automatisch ranken op kniebeschermers kind volleybal.

Dit zijn 70 zoekresultaten waar je zeer gemakkelijk op kunt gaan ranken. Uiteraard is de afweging aan jou. Ik stel voor dat je een aantal van deze scenario’s uitzoekt en er gewoon mee aan de slag gaat. Je zult zien dat er vast nog betere long tail keywords zijn waarop je kunt ranken.

Questions

Naast autocomplete is er ook de mogelijkheid om questions in te voeren. Hiermee genereert KWFinder een lijst met keywords waarin een vraagstelling is verwerkt. In dit voorbeeld voeren we nogmaals “volleybal” in.

Hier zie je een lijst met vragen waarin het woord volleybal voorkomt. Helaas is deze feature in Nederland niet zo nuttig aangezien wij een redelijk klein publiek zijn vergeleken met de rest van de wereld. Maar het kan leuke ideeën opleveren. Bijvoorbeeld een algemeen artikel waarin je verschillende vragen beantwoord.

 

Dieper inzoomen op een keyword

Je bent de lijst door aan het nemen en je oog valt op een interessant keyword, hier zou je wel wat meer over willen weten. Je kunt dan de zoekopdracht bovenin aanpassen en opnieuw zoeken. Maar je kunt ook op het pijltje naast het keyword klikken. KWfinder gaat dan automatisch op zoek naar dit keyword voor jou. Zie screenshot:

Handige Filters

Je kunt ook gebruik maken van handige filters. Soms krijg je namelijk zoveel keywords dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Om bijvoorbeeld alleen keywords te tonen met een minimale zoekvolume van 100 en er moet het woordje “knie” in voor komen. Vul je de volgende filter in:

Uiteraard kun je de filter altijd nog aanpassen of resetten.

SERP Evaluation

Naast de difficulty score laat KWfinder een redelijk uitgebreide evaluatie zien waar de score op gebaseerd is. Zo is het erg belangrijk om naar de resultaten te kijken. Een gouden vuistregel is als marktplaats of een forum in de top 10 resultaten staat je het keyword altijd moet najagen.

Een website zoals marktplaats heeft bijvoorbeeld wel een hele hoge DA (domain authority) maar is redelijk eenvoudig te verslaan in de google rankings. Dit geldt ook voor forums. De difficulty is een goede leidraad maar is lang niet altijd accuraat. Zie je namelijk een website met een hele lage DA ranken voor een bepaald keyword, dan zou jij daar ook tussen moeten kunnen komen!

Een voorbeeldje:

Je ziet dat marktplaats op nummer 9 staat. Dit is een teken van potentie! Ook zie je dat het domein volleybalcentrum maar een domain authority heeft van 16 en toch op plaats 5 rankt. Ik zou een poging wagen.

UPDATE: Een aantal jaren terug was het redelijk makkelijk te ranken op buyers terms, oftewel termen waarin een kopers intentie in zat. Zoals beach volleybal kopen. Echter is het algoritme van Google verandert dat het voorrang geeft aan webshops die ook daadwerkelijk een beach volleybal verkopen. Uiteraard kun je wel ranken alleen houdt er wel rekening mee dat Google een shop wat meer prioriteit geeft dan een niche website.

 

Keywords opslaan

Nu je weet hoe je op verschillende manieren kunt zoeken is het ook van belang dat we de keywords onthouden die we interessant vinden. Hiervoor heeft KWfinder een handige tool ontwikkeld. Namelijk de lijsten. Door middel van lijsten kun je de keywords die potentie hebben opslaan in een lijst zodat we deze keywords later weer op kunnen vragen om hiermee aan de slag te gaan.

Lijsten zijn heel erg handig omdat je verschillende zoekopdrachten kunt combineren tot een grote lijst binnen jouw niche. Uiteindelijk zet ik mijn opgeslagen keywords lijst even over naar Excel waar ik deze lijst onderverdeel in verschillende cilo’s.

 

Hoe wordt de score bepaald?

De score, difficulty, wordt voornamelijk bepaald door een combinatie van factoren. De score is gebaseerd op de resultaten van de zoekresultaten op de eerste pagina van google (SERP). Hierbij worden de belangrijkste maatstaven gebruikt, dat zijn Domain Authority, Page authority, MozRank en MozTrust. Hiervoor wordt er een gemiddelde score berekend en die wordt weergegeven als difficulty.

 

Mijn strategie

Zoals ik heb aangegeven in de introductie wil ik ook mijn strategie laten zien hoe ik te werk ga.

Hiervoor gebruik ik een combinatie van tools. KWfinder geeft mij namelijk wel een prima inzicht over de algemene score van een keyword. Maar om het zo volledig mogelijk te maken is het ook belangrijk om naar de concurrentie te kijken. Waar ranken zij voor en hoe pakken zij het aan?

Hiervoor kun je 2 verschillende soorten concurrentie gebruiken. Een echte Authority website, met honderden artikelen. Ideaal om ideeën op te doen maar waarschijnlijk erg lastig om te verslaan. Daarom is het ook belangrijk om een website op te zoeken die op hetzelfde niveau is als jij dat bent. Want als zij kunnen ranken, dan moet jij dat ook kunnen!

Ik gebruik hiervoor SEMrush. Mocht je nog niet bekent zijn met SEMrush, dan kun je hier mijn tutorial even bekijken. Mocht je wel bekent zijn met SEMrush? Well done!

In SEMrush ga ik op zoek naar mijn concurrentie. Vervolgens kijk ik op welke keywords zij ranken. Deze lijst kun je exporteren. Nu je de lijst met keywords geëxporteerd hebt kun je deze kopiëren en in KWFinder plakken!

Afhankelijk van het type plan dat je hebt. In mijn geval kan ik tot maximaal 700 keywords tegelijk importeren. Vervolgens kun je aan de slag met het uitzoeken van de difficulty.

KWfinder vs Keyword planner

Mocht het je nog niet opgevallen zijn dan zal ik je even bijpraten. Sinds een aantal maanden worden in keyword planner niet meer de exacte zoekwaardes getoond. Zoals je hieronder in de afbeelding kunt zien. Alleen exacte waardes worden getoond als je een redelijk bedrag uitgeeft aan advertenties. Het exacte bedrag is niet bekent. Waarschijnlijk is dit ook afhankelijk van de niche waarin je je begeeft.

Eigenlijk heb je helemaal niks aan dit overzicht! Want volleybal kniebeschermers kan een volume hebben van 100 tot 1000 zoekopdrachten per maand. In dit geval kan KWfinder een goede oplossing zijn. Want voor 26 euro per maand kun je al gebruik maken van de het goedkoopste pakket.

 

Verschillende pakketten, welke is het meest geschikt?

Zoals je weet kun je gebruik maken van een gratis proefpakket. Hiermee kun je elke dag 3 zoekopdrachten en 3 SERP checks uitvoeren.

De prijs is flink aan het stijgen ten opzichte van de afgelopen maanden. Dat wil zeggen dat KWfinder steeds populairder aan het worden is.

Er zijn 3 verschillende pakketten.

Basic, Premium and Agency. Met Basic heb je 100 zoekopdrachten, SERP lookups en 200 related keywords per dag. Premium heeft er 500 en agency 1200. Daarnaast krijg je ook SERPwatcher, hiermee kun je in de rankings van jou zoektermen in de gaten houden. Zo weet je precies of je aan het stijgen of aan het dalen bent.

 

Voordelen

  • Gemakkelijk keywords zoeken door middel van een “seed keyword” de zoekvolumes, trends en difficulty zijn gelijk zichtbaar. Wil je meer informatie over de difficulty dan kun je de SERP evaluation benaderen om de potentie van het keyword uitgebreid zien.
  • Handige filters waarmee je het kaf van het koren kunt scheiden
  • In een opslag zie je de score van een keyword
  • Snelle support
  • Goede prijs kwaliteit, KWfinder is een van de goedkoopste tools op de markt

 

Nadelen

  • gelimiteerd met het aantal zoekresultaten, afhankelijk van het type plan dat je hebt.
  • Competitie onderzoek is niet ideaal
  • SERP checker heeft en standaard layout die je niet zelf kunt aanpassen aan jou wensen
  • Er is een limiet aan het aantal keyword lookups dat je per dag kunt doen

 

Conclusie

Sinds een jaar heb ik KWfinder in mijn bezit, en ik moet toegeven dat het een van de fijnste en makkelijkste tools is om mijn keyword research mee te doen. Het is super overzichtelijk en redelijk accuraat. Voor 26 euro per maand is dit een zeer volledig pakket waar elke internet marketeer mee uit de voeten kan. Een limiet van 100 per dag lijkt weinig, maar 100 searches met 200 resultaten zijn toch 20.000 keywords die je per dag met een paar simpele zoekopdrachten tevoorschijn kunt toveren. Daarnaast heb je 100 SERP lookups waarmee je een diepere analyse kunt uitvoeren.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

view: XS SM MD LG XL