Keyword research voor niche websites

Wil je graag weten hoe je het beste keyword research kunt doen?

Hoe ik mijn research doe en hoe ik vervolgens op deze keywords ga ranken?

Dan ben je op het juiste adres.

Mijn achtergrond

De afgelopen jaren ben ik bezig geweest om mijn online imperium uit te bouwen tot een groot netwerk van sites die op een organische manier bezoekers binnen halen en vervolgens deze bezoekers omzetten naar klanten of leads.

Wat is organisch verkeer?

Voordat je research kunt gaan doen is het belangrijk om te weten wat organisch verkeer inhoud.

Organisch verkeer betekent eigenlijk dat je gratis bezoekers vanuit zoekmachines zoals Google en Bing binnenhaalt zonder dat er een cent wordt uitgegeven aan de acquisitie hiervan. De tegenhanger van organisch verkeer is betaald verkeer, een voorbeeld van betaald verkeer is Adwords. Dan betaal je namelijk om bovenaan in de zoekresultaten weergegeven te worden door middel van een advertentie. Je betaalt vervolgens per klik om bezoekers binnen te halen.

De truck van goede keyword research is eindelijk het verzamelen van keywords waar je relatief gemakkelijk op kunt ranken. Het is belangrijk dat de competitie niet zo hoog is. Hierdoor kun je een nieuwe website relatief snel ranken waardoor je de eerste bezoekers binnen enkele maanden zou moeten kunnen aantrekken.

Het principe is als volgt: hoe hoger je scoort in de zoekmachines hoe groter de kans dat iemand op jouw link klikt. Sta je op positie 1 dan heb je statistisch gezien 30% kans dat iemand op jouw website klikt. Sta je op positie 10 dan heb je nog maar een paar procent kans om de bezoeker binnen te halen. Sta je op pagina 2? Dan heb je geen kans.

Hoe relevanter jouw content, voor de gekozen zoekopdracht (keyword), hoe groter de kans dat Google jouw site hoger gaat ranken. Echter zijn er zo ontzettend veel verschillende factoren waar Google naar kijkt voordat jouw site gaat ranken dat ik hier beter een apart artikel over kan schrijven.

Wat zijn leads?

Leads zijn bezoekers die via mijn website uiteindelijk een aankoop doen. Dit kan op je eigen website zijn maar ook op de website van iemand anders (de benaming hiervan is affiliate marketing). Stuur je iemand via een affiliate link door naar een andere website en deze persoon doet een aankoop dan wordt de laatste klik beloond met een vooraf bepaalde commissie. Op deze manier kun je gratis bezoekers binnen halen en doorsturen via een affiliate link om vervolgens een commissie te behalen.

Voorbeeld: Ben jij op zoek naar een nieuwe wielrenbroek maar weet je eigenlijk niet zo goed waar je op moet letten? Dan zou je het keyword beste wielrenbroek kunnen targetten. Mensen weten namelijk nog niet wat ze willen kopen en zijn nog in een oriënterende fase. Vervolgens probeer ik mijn website te ranken op dit keyword zodat ik de bezoeker kan laten zien wat de beste wielrenbroeken van dit moment zijn om de bezoeker vervolgens door te sturen naar een webshop waar je deze wielrenbroek kunt aanschaffen.

Ben je via mijn affiliate link naar de webshop gegaan en heb je het artikel gekocht dan krijg ik hiervoor een bepaald percentage van de totale koopwaarde. De laatste klik krijgt namelijk de commissie. Op deze manier kun je gratis bezoekers omzetten in leads en hiermee een commissie verdienen.

Hoe doe je keyword research?

Nu je weet wat er bedoelt wordt met organisch verkeer en hoe je met een website geld kunt verdienen is het tijd dat ik mijn keyword research aan je ga uitleggen.

Want je kunt een prachtige website hebben, maar zodra Google je website niet als een autoriteit ziet zal je nooit hoog scoren in de zoekmachines en een hoop verkeer mislopen.

Omdat het nogal lastig is om keyword research uit te leggen maak ik gebruik van voorbeelden.

Stel, je wilt een website beginnen over Yoga. Hoe ga je te werk?

Het is belangrijk dat je een content strategie uitwerkt voordat je iets gaat doen. Dit doe ik namelijk ALTIJD voordat ik aan een nieuwe website begin. Op deze manier kom ik erachter wat mensen belangrijk vinden in een bepaalde niche en wat de problemen zijn die zij graag willen oplossen. Hierdoor weet ik of het wel verstandig is om deze niche na te jagen, want als er geen verkeer is waarom zou ik er dan aan beginnen?

Ok, lets start!

Stap 1

Laten we bij het begin beginnen. Je zoekt het woordje Yoga in google op, op deze manier kun je snel zien wie de autoriteiten zijn in deze niche. Dit zijn namelijk de hoogste zoekresultaten in google (tegenwoordig checkt google ook je locatie als je ergens op zoekt, hierdoor komen lokale bedrijven ook naar voren. Dit wil niet zeggen dat dit ook echt de autoriteiten zijn van deze niche). Ik zie een aantal verenigingen en een wikipedia pagina. Deze wikipedia pagina kan handig zijn voor mijn onderzoek naar nieuwe keywords. Voor nu scroll ik helemaal naar beneden en zie ik de gerelateerde zoekresultaten voor yoga.

De volgende keywords spreken mij aan:

  • Yoga soorten
  • Yoga oefeningen voor beginners
  • Wat is yoga

Vervolgens voer ik deze keywords in op kwfinder.com

Yoga oefeningen voor beginners heeft 590 zoekopdrachten en heeft een score van: 17!! Super laag dus. Hoe lager de score hoe makkelijker je kunt ranken op dit keyword. Hoe hoger, hoe moeilijker. Uiteraard zijn er uitzonderingen en heeft kwfinder niet altijd gelijk maar het is een goede indicatie.

Ik rank op sommige moeilijke keywords (boven een difficulty van 30) sneller dan op keywords die een score van 25 of lager hadden. Laat je dus niet alleen leiden door deze score. Een keyword boven 40 neem ik wel op in mijn content strategie maar behandel ik pas nadat mijn website begint te ranken. Hoe groter je website hoe makkelijker je kunt ranken voor nieuwe keywords. Het sneeuwbal effect.

INFO: Een nieuwe domeinnaam ranken duurt minimaal 6 maanden! Ga altijd voor de lange termijn en probeer de zoekresultaten van Google niet te beïnvloeden door het gebruik van blackhat technieken.

Vervolgens herhaal je de stap 1. De zoekopdrachten moeten natuurlijk wel relevant blijven.

De volgende keywords voegen we aan ons onderzoek toe

  • Verschillende yoga stijlen
  • Yoga stromingen
  • Yoga kundalini
  • Yoga types
  • Soorten yoga bikram
  • Vishranta yoga

Ik heb eigenlijk geen idee wat deze yoga stijlen allemaal betekenen maar het zijn wel goede keywords om artikelen over te schrijven. Uiteraard voeren we deze keywords weer toe aan kwfinder en plaatsen we de score achter het keyword. Ik gebruik hiervoor een excel sheet zodat ik een mooi overzicht kan maken van de keywords die ik zou kunnen gaan targetten.

Uiteraard kun je ook in kwfinder.com op zoek gaan naar keywords. Je kunt wikipedia gebruiken voor meer informatie en ideeën. Ook forums zijn een hele goede bron van informatie. Hier kun je zien wat mensen interessant vinden, welke problemen ze hebben en wat de oplossingen zijn.

Hoe lang duurt keyword research?

Je kunt keyword research binnen 1-2 dag uitvoeren. Voor mijn eerste website heb ik 2 weken keyword research gedaan.. Veel te lang! Deze tijd had ik veel beter kunnen gebruiken voor het schrijven van artikelen. Daarom wil ik jou deze tijd besparen.

Wat is mijn (toekomstige) Competitie?

Voordat je een nieuwe website start is het belangrijk om erachter te komen wie je competitie is. Zonder dat je weet tegen wie je concurreert in de google rankings kun je niet bepalen wat het niveau van de website en teksten moet zijn om te kunnen ranken in een bepaalde niche.

Hoe onderzoek ik mijn competitie?

Eigenlijk is dit niet eens zo heel moeilijk, er zijn hele fijne tools die ervoor zorgen dat je gemakkelijk kunt zien wie je competitie is. Ga naar semrush.com en vul je een aantal van je keywords in. Aan de linkerkant staat een kopje competitor view. Klik hierop, vervolgens krijg je te zien welke websites ook in dezelfde niche zitten. Dit bepalen zij aan de hand van de keywords die zij targetten. Zijn er veel overeenkomsten dan is de kans groot dat het een concurrent van je is.

Keywords sorteren op categorie

Nu je een keyword lijst hebt gemaakt is het tijd om ze te sorteren op categorie. Je kunt bijvoorbeeld een categorie maken voor beginners, oefeningen, producten etc. etc. (kijk ook wat je competitie doet).

Eigenlijk bepaal je in de excelsheet de structuur van je website. Het is verstandig om dit vooraf te doen zodat je later niet voor verrassingen komt te staan en je een plan hebt. Nu is het nog makkelijk om de structuur van je website in excel aan te passen. Zodra je website live is is het wat lastiger om de structuur aan te passen. Vooral omdat je website al geïndexeerd is en je Google niet in de war wilt brengen. Uiteindelijk trekt het wel bij, maar je kunt beter alles gelijk goed doen.

Om de volgende stap uit te leggen is het belangrijk dat je weet hoe je kunt ranken op een keyword zodat je de volgorde kunt bepalen voor het schrijven van de artikelen. Je wilt namelijk zo snel mogelijk de eerste bezoekers op je website verwelkomen. Want dat gaat ervoor zorgen dat je de eerste leads gaat genereren.

INFO: Je kunt ook Google Keyword planner gebruiken, echter is deze tool alleen accuraat voor mensen die gebruik maken van adwords. Ik ga er vanuit dat dit niet het geval is. Schaf daarom een kwfinder accountje aan, je zal er geen spijt van krijgen. Het is een tool die ik dagelijks gebruik. Vergeet niet om je aan te melden via mijn linkje, daarmee support je mijn website en artikelen. Ik schrijf ze namelijk allemaal zelf! kwfinder aanschaffen? Klik hier!

Hoe kun je ranken op een bepaalde keyword?

We hebben nu het eerste deel van de research gedaan. We hebben de zoekwoorden verzamelt, ingedeeld op categorie en we hebben de kwfinder difficulty scores verzamelt.

Wat is verstandiger?

  1. Beginnen met het schrijven van artikelen voor keywords met een hoge difficulty score?
  2. Of beginnen met het schrijven van artikelen voor keywords met een lage difficulty score?

Ik hoop dat je gekozen hebt voor antwoord B!

We willen namelijk zo snel mogelijk ranken, daarom is het verstandig om voor keywords te gaan met een lage difficulty score. Dit betekent namelijk dat de competitie lager is en het makkelijker zou moeten zijn om in de top 10 van google te komen voor het betreffende keyword.

Er zijn wel een paar eisen waar je aan moet voldoen om je artikel te laten ranken. Ik beschrijf deze kort en bondig maar zal in de toekomst hier nog een volledig artikel aan wijden.

Per artikel behandelen we 1 keyword! Het artikel dient minimaal 1000 worden te bevatten. De vuistregel die ik toepas is de volgende: Hoe hoger de difficulty score hoe meer woorden het artikel moet bevatten. Soms laat ik zelfs een artikel van 3500 woorden schrijven. Op deze manier laat ik google zien dat mijn website een echte authoriteit is op dit gebied.

Per categorie, ook wel pilar genoemd, maak ik 1 artikel dat linkt naar (bijna) alle artikelen in deze categorie, ook wel cilo genoemd. Uiteraard ondersteun ik dit pilar-artikel met kleinere artikelen in dezelfde categorie/cilo. Zie de afbeelding hieronder.

We willen niet zomaar random artikelen schrijven, we willen google laten zien dat we een autoriteit zijn op een bepaald gebeid. Kies er dus voor om het per categorie uit te werken. Heb je een aantal keywords over Yoga producten behandel eerst een aantal keywords in dezelfde categorie. Op deze manier laten we google zien dat de site ook echt wat toevoegt op een bepaald gebied waardoor we wat sneller gaan ranken.

Ik probeer gemiddeld 5 artikelen per categorie te publiceren voordat ik naar de volgende categorie ga. In de marketing/seo wereld worden deze categorieën ook wel cilo’s genoemd. Uiteraard is dit een richtlijn en kun je doen wat je wilt maar in de praktijk blijkt dat vooral voor nieuwe sites het uitwerken van cilo’s het beste werkt.

Amerikaanse website

Gelukkig leven wij in Nederland, hier is het wat makkelijker ranken dan bijvoorbeeld in de USA. Mocht je een website maken voor USA dan raad ik je aan om artikelen van minimaal 1500-2000 woorden per keyword te schrijven. De competitie is daar namelijk enorm! Het volume is dan ook een stuk groter, maar met 1000 woorden minimum zit je in NL wel goed.

Mocht je nog vragen hebben? Stel ze hieronder in de comments. Ik zal de belangrijkste vragen ook toevoegen aan het artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

view: XS SM MD LG XL