Siteground review – de beste WordPress hosting?

Ben je op zoek naar een goede hosting provider voor jouw WordPress website(s)?

Zonder dat je een specialist hoeft in te schakelen om de beveiliging, caching en allerlei andere zaken te regelen?

Dan is Siteground wellicht een goede keuze voor jouw!

Wil je weten waarom? Dat leg ik je uit in deze uitgebreide Siteground review.

Siteground WordPress web hosting

Laten we bij het begin beginnen, Siteground is in 2007 opgericht en is in zeer korte tijd, iets meer dan 10 jaar, uitgegroeid tot een hosting bedrijf dat wereldwijd meer dan 470.000 websites host. Indrukwekkend voor zon korte periode!

Waarom zou ik gebruik maken van Siteground hosting? Is dat niet internationaal?

Nou, je kunt bij Siteground kiezen uit verschillende datacenters. Je kunt kiezen uit: Amsterdam, Chicago, Singapore en Londen.

Waarom zou je voor Siteground kiezen i.p.v. een andere hosting provider?

Laten we het eens hebben over de uptime, performance en support.

Want dat zijn uiteindelijk de belangrijkste zaken voor een goed hosting bedrijf.

Vorig jaar, februari 2016, heb ik een account bij ze afgesloten zodat ik zelf onder lijve kon ondervinden of dit hostingbedrijf echt zo goed is als men zegt.

Als test heb ik een Nederlandstalige website opgezet en heb ik het datacenter in Amsterdam gekozen.

Ik heb gekozen voor het GrowBig account (later ben ik zelfs geupgrade naar het GoGeek account) – Vergelijk Siteground’s hosting pakketten zelf – klik hier

Tot op heden heb ik nog geen downtime gehad en laadt de website mega snel dankzij dankzij 3 slimme caching modules die zij zelf hebben ontwikkeld.

Laten we voor nu eens naar de uptime van de server kijken.

Uptime test

Siteground snelheid

Voor deze test kijken we naar de uptime over een periode van meer dan een jaar. Dit geeft een goed beeld over hoe betrouwbaar Siteground daadwerkelijk is. Hiervoor heb ik uptime monitoring van Pingdom gebruikt. Met een gratis account kun je tot 3 maanden de uptime van de website loggen.

Hier kun je de huidige statistieken van mijn website zien: http://stats.pingdom.com/gqzvv3twfibs

Ik heb de statistieken per maand bijgehouden.

Ter info: Het is belangrijk om te weten dat de gemiddelde uptime van hosting providers 99.8% is.

2016

  • Februari: 99.99%
  • Maart: 99.99%
  • April: 100%
  • Mei:99.98%
  • Juni: 99.99%
  • Juli: 99.98%
  • Augustus: 99.49%
  • September: 99.98%
  • Oktober: 99.99%
  • November: 100%
  • December: 99.97%

2017

  • Januari: 99.99%
  • Februari: 99.97%
  • Maart: 99.99%
  • April: 99.98%
  • Mei: 100%
  • Juni: 99.98%
  • Juli: 99.99%
  • Augustus: 99.99%
  • September: 99.99%
  • Oktober: 99.98%
  • November: 99.97%
  • December: 99.99%

De Laadtijd van mijn website

Internetviking pingdom

Naast de uptime van de website is ook de laadtijd van de website enorm belangrijk. We halen een gemiddelde van 359ms, dat is dus behoorlijk snel!

Hieronder een overzicht van de laadtijden van de afgelopen 12 maanden.

2016

  • Februari: 373ms
  • Maart: 395ms
  • April: 347ms
  • Mei: 365ms
  • Juni: 371ms
  • Juli: 374ms
  • Augustus: 382ms
  • September: 352ms
  • Oktober: 386ms
  • November: 392ms
  • December: 357ms

2017

  • Januari: 392ms
  • Februari: 374ms
  • Maart: 382ms
  • April: 385ms
  • Mei: 377ms
  • Juni: 401ms
  • Juli: 396ms
  • Juli: 396ms
  • Augustus: 382ms
  • September: 452ms
  • Oktober: 486ms
  • November: 492ms
  • December: 457ms

Support

Siteground support

Naast snelle laadtijden en betrouwbare uptime hebben we ook de support van Siteground getest. In de afgelopen 18 maanden heb ik namelijk 4x de support van Siteground benaderd.

Ik moet er natuurlijk wel even bijzeggen dat ik gebruik maak van het GoGeek account. Zoals zij aangeven op de website: https://ua.siteground.com/hostingcompareplans.htm krijgt het GrowBig en GoGeek account prioriteit boven het StartUp pakket.

De reactietijd van Siteground is verbazingwekkend!

Ik heb namelijk op 11 juni 2016 om 03:15 CDT een bericht ingeschoten met een vraag over de caching plugins. Dit leek namelijk even niet te werken op een van mijn websites.

Op 11 juni 2016 om 03:23 CDT kreeg ik al een reactie terug met de vraag of ik inloggegevens wilde doorsturen van een van mijn websites.

Op 11 juni 2016 om 04:12 CDT heb ik deze gegevens aan Nikolay van de helpdesk doorgegeven. Waarna om 05:04 zij het issues alweer verholpen hadden.

Nog een use case:

Op 25 oktober 2016 om 02:13 CDT heb ik een issue ingeschoten over problemen met mijn mailserver. Een emailadres van mij werkte niet naar behoren. Sommige mailtjes kwamen niet aan.

Op 25 oktober 2016 om 02:23 CDT kreeg ik een reactie van Donetian Petkov (een rus?) dat het weleens aan de spamfilter zou kunnen liggen. Hij heeft dit probleem geëscaleerd en nu wordt het probleem opgepakt door experts van Siteground. Hij vroeg mij om wat extra informatie m.b.t. dit probleem.

Op 25 oktober 2016 om 02:34 heb ik hierop gereageerd waarna ik om 03:03 CDT een bevestiging terug kreeg dat het probleem is opgelost.

Reactietijd op eerste melding van een probleem via de helpdesk:

11 juni 2016 – 8 minuten

25 oktober 2016 – 10 minuten

6 december 201 – 3 minuten

8 maart 2017 – 2 minuten

Laten we zeggen dat de eerste reactie van Siteground op een probleem, van welke aard dan ook een gemiddelde reactietijd heeft van ongeveer 6 minuten. Ik begrijp dat 4 usecases natuurlijk niet een perfect beeld geeft maar het is een goede indicatie van de eerste responsetijd van de helpdesk!

Fijn om te weten dat zij voor je klaar staan en hun best doen om zo snel mogelijk te reageren.

Welke features heeft Siteground nog meer te bieden?

We hebben nu de uptime behandeld, de laadtijd van de website en de support van Siteground. Drie zeer belangrijke pijlers voor een goede hosting.

Maar om je nog een completer beeld te geven wil ik ook even de verschillende features bespreken die Siteground aanbiedt

Ik heb daarom een screenshot gemaakt van het cPanel van Siteground.

Zoals je ziet zijn alle basisfunctionaliteiten aanwezig. Het maken van subdomains, addons domains toevoegen, een GRATIS SSL certificaat met 1 klik dankzij de Lets Encrypt feature, cronjobs, 1 klik WordPress installer, en ga zo nog maar even door.

Er zijn echter een paar handige tools die ik hier graag wil uitlichten.

Auto installer

Zo kun je dankzij de autoinstaller heel eenvoudig een Joomla, WordPress, Magento, PrestaShop of phpBB3 platform installeren. Dit doe je namelijk met 1 druk op de knop.

Aangezien ik vooral gebruik maak van WordPress websites is dit ook de enige functionaliteit die ik getest heb op de hosting van Siteground. Ik vraag me dan ook af of het wel mogelijk is om een Magento Webshop hierop te hosten. Ik neem aan dat als je een Magento webshop wilt gaan bouwen je beter af bent met een VPS van Byte of Cloudways.

Hieronder heb ik een voorbeeld van de WordPress installer geplaatst. Het is dus kinderlijk eenvoudig om een WordPress website op te zetten.

Na de installatie van je WordPress website kun je inloggen op het admin/beheergedeelte van jouw website en kun je gelijk aan de slag.

Backups

Je hoeft je ook geen zorgen te maken over backups, dat regelt Siteground helemaal voor jou met een GrowBig en GoGeek account. Ik heb gelukkig nog nooit backup nodig gehad! Even afkloppen. Maar heb het wel even voor je getest, en het werkt fantastisch.

Hoe werkt het dan?

Dankzij de backup tool van Siteground is het terugzetten van een backup met 1 klik geregeld binnen de Backup manager. Zie afbeelding:

Het is mogelijk om een backup terug te zetten van maximaal 30 dagen geleden. Als backup type heb je 3 opties:

  1. Files – de bestanden op je server
  2. Database – de database
  3. Email – jouw ontvangen en verzonden emails

Zo opgelost dus!

Cloudflare CDN

Je hebt vast weleens iets gehoord over het gebruik van een CDN. Zo niet dan leg ik het even, heel simpel, voor je uit.

Een CDN is eigenlijk een aparte server waarop statische bestanden zoals afbeeldingen, javascript en stylesheets geplaatst worden. Deze bestanden worden verspreid over verschillende datacenters over de hele wereld.

Zodra een gebruiker jouw website vanuit Duitsland bezoekt zal de CDN de statische bestanden vanaf een Duitse server laden. Hierdoor wordt de server van Siteground minder belast en worden de requests verspreid over Cloudflare en Siteground. Je raadt het al, de requests voor de website worden door Siteground afgehandeld en de afbeeldingen, javascript en stylesheets worden via Cloudflare geladen. Dit komt de snelheid van het laden van de website ten goede aangezien er meerdere servers tegelijk gebruikt worden om de pagina weer te geven.

Siteground komt met een gratis variant van Cloudflare die je voor al jouw websites kunt gebruiken. Een echte aanrader dus! Zie afbeelding hieronder voor meer informatie.

Automatische updates voor je WordPress website

Wist je dat het via Siteground ook mogelijk is om jouw website automatisch te laten updaten?

Mocht je ervoor kiezen om jouw website automatisch te updaten dan is dat met Siteground zo geregeld. Hierdoor loop je minder gevaar voor bug exploits (mensen die gebruik maken van bekende bugs om op deze manier WordPress websites te hacken).

Uiteraard kun je deze feature ook uitschakelen. Dan houdt je zelf 100% de controle over jouw website.

Laat een berichtje achter in de comments met jou voorkeur. Wel of geen automatische WordPress backups?

Siteground SuperCacher!

Mijn favoriete onderdeel, de Siteground Caching! Dit is een van de krachtigste modules van Siteground. Dankzij slimme caching modules vliegt jou website over het web.

Ik zal het even voor je uitleggen. Via het cPanel van Siteground kun je naar de caching module navigeren. Dat ziet er als volgt uit:

Caching

Afbeeldingen, CSS en javascript bestanden worden gecacht. Dat betekend dat de berekeningen, database requests niet telkens opnieuw uitgevoerd hoeven te worden maar dat ze eigenlijk een gecompileerde weergeven.

Een simpel voorbeeld:

Je hebt een bestand waarin een berekening wordt uitgevoerd. Bijvoorbeeld: 27231 * 121231 * 2616 = 8 636 047 400 376.

Als je geen gebruik maakt van caching dan wordt de berekening telkens weer opnieuw uitgevoerd terwijl het antwoord hetzelfde blijft. Maak je wel gebruik van caching dan laat de server alleen het antwoord zien. Hetzelfde geldt voor WordPress websites, zonder caching worden alle plugin modules telkens opnieuw geladen en uitgevoerd. Met caching wordt alleen de uitkomst weergegeven.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Zoals je kunt zien heb ik vele website via Siteground gehost. Ik ontvang enkele tienduizenden hits per maand, en via Google is een uptrend te zien met betrekking tot de posities binnen de zoekresultaten van google. Dat heeft mede te maken met de laadsnelheid van mijn pagina’s. De combinatie tussen Siteground caching en een CDN is een echte winnaar!

Meer informatie over siteground caching

Gratis SSL certificaten

Siteground heeft een Let’s Encrypt module waardoor je gratis SSL certificaten aan jouw website kunt toevoegen. Ik kwam er pas na een paar maanden pas achter dat zij dit helemaal voor jou regelen. Helaas heb ik dus een los SSL certificaat aangeschaft.

Daarom wil ik jou die extra euro’s besparen en laten zien hou je jouw website met 1 click van http naar https omtovert!

In het cPanel, onder Security staat een kopje “Let’s Encrypt”.

Klik op het Let’s Encrypt icoontje. Je komt nu op de overzicht pagina waarin al jouw website worden weergegeven. Met daarbij de bijbehorende status van het Let’s Encrypt certificaat.

Met 1 simpele klik op HTTPS Enforce activeer je gelijk het certificaat en is dit ook gelijk zichtbaar op jouw website. Ook kun je “External Links Rewrite” aanvinken. Zorg ervoor dat je deze ook altijd aanzet, externe afbeeldingen, javascript en css files worden nu ook via een beveiligde verbinding ingeladen. Hierdoor krijg je geen foutmelding over mixed content.

SSH toegang

Voor de technische guru’s onder ons is het ook mogelijk om via SSH te verbinden met de server. Ik ben zelf geen SSH expert maar heb het wel getest. Voor zover ik weet kun je gewoon de commands uitvoeren die jij nodig hebt. Ook is het mogelijk om GIT op te zetten via Siteground. Echter valt dit buiten de scope van deze review. Wil je meer informatie over GIT en Siteground? check dan even deze pagina: Git versiebeheer tutorial

Email accounts

Ik verbaas mij altijd dat sommige hosting providers een limiet op het aantal mail accounts zetten. Gelukkig heb je bij Siteground geen limiet. Je kunt zoveel email accounts aanmaken als jij zelf wilt. Ook dit doe je in het cPanel account met een paar simpele kliks.

De verschillende pakketten

Zoals je waarschijnlijk al gezien hebt zijn er 3 verschillende pakketten die je bij Siteground kunt afsluiten. Ik heb zelf voor het GrowBig account gekozen om de service te testen. Hierna ben ik overgeschakeld naar een GoGeek  pakket omdat deze het beste bij mij past.

Waarom een GrowBig account en geen StartUp account?

Met het GrowBig account kun je namelijk gebruik maken van alle 3 de caching modules. Dankzij deze 3 modules wordt de website echt enorm snel geladen. Snelheid is zeer belangrijk voor het ranken in de zoekmachines. Daarnaast kun je met de Backup Restore Tool ook heel gemakkelijk de website weer terug zetten naar een eerdere versie, deze feature is niet beschikbaar voor het StartUp pakket.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de StartUp niet goed is, nee je kunt er zeker een tijdje mee vooruit! En mocht je het pakket ontgroeid zijn kun je altijd upgraden!

Weet je wat,

Kijk zelf eens op Siteground en maak een weloverwogen keuze!

https://www.siteground.com/shared-hosting-features.htm

Conclusie: zou ik Siteground aanraden?

Ik zit inmiddels al meer dan een jaar bij Siteground en mijn websites ranken zeer goed in google. Je hebt dus helemaal geen VPS nodig om goed te ranken. Daarnaast is de uptime ontzettend hoog, de laadtijd van mijn pagina’s is behoorlijk snel (dankzij de caching plugins) voor een shared hosting account. Ook de support zit goed in elkaar, tickets worden binnen 10 minuten opgepakt en snel opgelost.

Daarom vind ik Siteground een echte topper, een echte aanrader dus!

Ik hoop dat je wat hebt gehad aan deze review, laat je mij even weten of jij ook een Siteground fan bent geworden?

1 reactie

  1. Hallo, ook ik heb al jaren een Siteground account met een aantal websites. Maar de “hoofd klant” heeft bij een professioneel bedrijf een website laten bouwen dus moet ik per mei mijn prive site verhuizen, want het Gogeek account is veel te duur voor een website waarmee ik geen inkomsten heb. Al een tijd heb ik niet bij Siteground ingelogd. Vanavond wilde ik dat doen en blijkt dat ik niet kan inloggen. Als ik op contact druk, krijg ik geen emailadres of mogelijkheid een bericht achter te laten. Voor contact, support, ed. moet je inloggen. Ik heb password reset request gedaan, maar krijg geen email. Ik weet niet wat met Siteground gebeurd is, maar voel me in de steek gelaten op deze wijze

Laat een antwoord achter aan FRED MELLINK Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

view: XS SM MD LG XL